Wednesday, March 11, 2009

Rökt hjort, torkade och färska skogssmaker

Granrökt hjort (bygg en rök, rök hjorten, kör klart i ugn till 57 grader)
Karljohansvampsemulsion (vispa ner olja i äggulor, smaka av med salt, peppar och tryck ner så mycket karljohansvamppulver som möjligt, späd med vatten om den blir för tjock)
Karljohansvampspulver (torka i ugn, kör i mortel)
Enbärspulver (torka i ugn, kör i mortel)
Harsyra (Fick den av Gustav på Leijontornet, stort tack!!!)
Spansk färskpotatis i smör och salt (Koka, rör ned smör och salt)

Till detta serverades en lite smårökigt barolo, med inslag av viol och lakrits som passade utmärkt!!!

Bygga rök:
Jag rökte min hjort på innergården i vår platsbyggda tegelgrill vilket fungerade bra. Röken gjorde jag av en gjutjärnspanna, ett stort ikeadurkslag i stål monterat uppochner på gjutjärnspannan samt en pastakastrull uppochnervänd på durkslaget.

Det som skall ge rök (i mitt fall granris och rökspån) läggs i pannan. Runt kanterna la jag aluminiumfolie för att den inte skulle läcka mellan panna och durkslag. Jag satte även alufolie runt sidorna på durkslaget så det inte skulle läcka från hålen. Tricket för att inte röken skall bli för varm är att få en glipa mellan pastakastrullen och durkslaget där röken kan smita ut. Dock vill man ju att röken skall passera köttet, gå upp upp i kastrullen och sedan smita ut längs sidorna.

För att få till glipan band jag ståltråd mellan handtagen över öppningen på kastrullen som den kunde vila på över durkslaget. Det gäller att det är en rätt tight fit mellan durkslaget och kastrullen annars blir glipan för stor och mycket av röken smiter ut innan den hinner smaksätta köttet.

Köttet läggs på durkslaget under kastrullen, sen är det bara att ställa gjutjärnspannan på en het glöd och vänta till det börjar ryka. Anvämd gärna en digital termometer så att inte köttet går igenom redan under rökningen, speciellt filéer som är känsliga. Hjortfilen röktes i c:a två timmar och kom upp i 44 grader som max.

Innan servering körde jag klart den i ugn till 57 grader (ugn 100 grader i c:a 40 min) vilket gav en fin mörkrosa färg.

Jag valde att montera rätten på en vit marmorskiva för att få lite lyxig känsla!

Pusspåer!

2 comments:

Unknown said...

Låter inte dumt! Lite schysst vin och man skulle däst kunna falla in i Nirvana. För övrigt hur kommer det sig att ni lyckades med upphåll på ett år i bloggen? 23 inlägg 2007 - 0;2008 - 3;2009

Magnus Reuterdahl

Robert Gorosch said...

Alltså, vi var väldigt dåliga på att uppdatera. Som du ser har det varit en del middagar emellan som inte blivit dokumenterade, men nu finns lite mer info.