Thursday, March 29, 2007

Enbärsgravade pilgrimsmusslor i apelsin- och hummerfond

Kom att tänka på den där sköna soppan jag fick till på Grsshandlarträffen. Ska laga den till mina föräldrar i helgen och kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde. Därför tänkte jag att den är väl bäst att den dokumenteras innan jag glömmer den helt. Prego amici!

Recept:
1 hummer
Grönsaker att koka fond på (fänkål, selleri, morötter, purjolök)
Hummerfond
2 Apelsiner
Enbär
Socker
Pilgrimsmusslor
Vitt vin/någon sprit du gillar
Salt/peppar
Smör

Choppa upp grönisar och fräs med smör i kastrull, gärna tillsammans med skal från hummern. Köttet från hummern kan ni gör anågot bättre än att koka soppa på... Slå på vin och låt koka ner. Tillsätt apelsinskal och pressad apelsinjuice från apelsinerna. Slå på vatten och låt skuda tills hela vinterkollektionen av kläder i din lilla lägenhet luktar som de gamla gubbarna i Feskkörka och fonden koncentrerats. Sila och klara buljongen t.ex med ett ägg (koka buljongen med äggvita så tas små partiklar upp i den koagulerade vitan). Smaka av buljongen med hummerfond (Bong köpt), salt och peppar.

Detta bör göras i förväg så att buljongen får mogna över natten.

Skär mupplerna i tunna skivor och lägg tillsammans med salt, socker och mortlade enbär i ett djupt fat och täck med vatten. Låt ligga minst två timmar men helst så länge du vågar låta skaldjur ligga kallt.

Värm fonden och släng i lite smör och grädde efter behov/smak.

Placera mupplerna i botten på en soppskål som en blomma och häll sedan försiktigt över den varma soppan. Garnera med några mortlade enbärssmulor

Bon apetit, Monsieurs

1 comment:

Unknown said...

Jag blir lycklig av recept när det enda man använder av ingrediensen hummer är skalet! Underbart! Låter f.ö. riktigt gott - får ta och testa någon gång.