Monday, March 5, 2007

Musslor i äppelcider- och elfenbenschoklad

1,5 kg musslor
6st Finhackad schlottenlök
Osaltat smör
6dl torr äppelcider från normandie
Färsk timjan
Lagerblad
3dl vispgrädde
2 ägggulor
80g vit choklad valrhona ivorine
Pressad citron
Salt
Nymald vitpeppar
Gräslök

Fräs löken guldgul i smöret, tillsätt 4,5 dl cider, timjan och lagerblad,
koka till 1/3 återstår. Tillsätt grädde koka upp, tillsätt musslor koka 5 min (max!).
Ta upp musslorna, sila såsen, koka ihop till hälften återstår (hit kan förberedas).
Vispa samman cider och äggulor, bland ihop och koka upp (reder soppan).
Blanda i chokladen (finhackad/riven), krydda med salt peppar och citron och sila. Skumma soppan hastigt. Servera med musslorna i sitt egna halva skal. Garnera med gräslök.

Jag följde detta recept men plussade med fyra-fem klyftor vitlök och lite extra musslor.
Jag tänkte också servera oststänger till, men glömde det i brådrasket. Kanske lika bra, för soppan blev balanserad i sig tycker jag.

Att tänka på:
När man tar upp musslorna är de fulla med "hacket", pilla bort det! Det tar en stund men det är det värt, det ser mycket trevligare ut! Dessutom vore det ju annars ganska meningslöst att sila soppan två gånger.
Värm soppskålarna, musslorna hinner ju kallna, aldrig roligt med kall soppa.
Förutom det vanliga med musslor (borsta noga, skär bort "grussvansen", se upp för dymusslor (de är tyngre än andra), kolla att de lever genom att knacka - då ska de öppna sig, släng trasiga och de som inte öppnar sig när man kokat dem) så tänkt på att linda papper kring musselnäten så att de sover, om du inte ska koka direkt när du kommer hem från affären/"hallen".
Ta det försiktigt med chokladen, jag tog lite mindre än i receptet, det blir lätt för sött.

Den rekomenderade drycken är "Cidre Bouché Fermier 2005".
Den tillhör beställningssortimentet och jag hann inte beställa den så jag tog en annan (även i soppan), som fanns tillfälligt inne, "Boulard Cidre Pays d'Auge 2005" (nr 1846). Den har en viss sötma, så den matchar chokladen på ett bra sätt.

Vill passa på att tacka vår värd Fredrik för bra samordning!
Tycker att allting smakade mycket bra, väldigt välkomponerade rätter och dryckesval, men jag måste särskilt berömma Mats lite extra för den fantastiska desserten som jag tycker fick lite för lite uppmärksamhet så där vid ettiden, väldigt fint jobb!
Sprit med lite juice i bastun var ett nytt grepp, nytänkande, men samtidigt sluttänkande.
Ser fram emot Stureplanstemat... Blir det utgång i Tumba då för att få lite "spänning"?

Gustaf

No comments: