Tuesday, March 6, 2007

Marulk med bacon och puré på morot och kakao

Ram: förrätt, fisk, choklad

Tanke: enkelt serverad grillad marulk med klassiska tillbehör, rena smaker, kakao som en kontrast

Ingredienser (7 pers):
Marulk, 500 g
Bacon, 1 pkt
Salladslök, 1 knippe, ca 1 cm tjocka lökar helst

Morötter, 200 g
Smör
Ljust muscovado-socker, 4 msk
God rödvinsvinäger, 6 msk
Hummerfond, 1 l
Kakao, 4 msk

Genomförande:

Puré
Slanta morötterna och fräs dem i smöret. Tillsätt socker och låt karamellisera. Tillsätt vinägern och låt koka in. Slå på lite hummerfond i taget och låt koka in mellan varje gång. Koka tills morötterna är helt mjuka. Mixa med kakao till en slät puré.

Kommentar: Nota bene: det tar tid att koka in fonden, använd förslagsvis traktörpanna el. dyl.; jag körde i kastrull och det tog lååång tid. Man ska vara enormt försiktig med kakaon, receptet (snott från Mistral) anger 4 msk, vilket i min mening tar över för mycket. Jag skulle säga att 2 msk är rimligare, kanske t.o.m. ännu mindre. Något mer socker kan även behövas för att balansera upp bitterheten i kakaon. Konsistensen på purén kan varieras beroende på hur mycket man kokar ner den; jag körde ganska rinning.

Råvarorna
Om marulken är hel, filéa den; jag använde färdiga filéer. Gör en skiva (ca 2-3 cm) per person och grilla den. Salta och peppra.
Putsa upp en skiva bacon per person och knaperstek.
Dela salladslöken i ca 5 cm långa bitar. Grilla dessa tills de har ordentligt gyllene ränder.

Servering:
Bottna med ett lager salladslök. Placera marulken ovanpå, avsluta med baconskiva. Ringla purén bredvid.

Dryck:
Jag valde ett ganska torr riesling, valde mellan det och antingen en alsace eller något mer vågat en lätt pinot noir.


No comments: